" Vier seizoenen in één dag " - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu " Vier seizoenen in één dag " - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu

" Vier seizoenen in één dag "

Door: Katinka

Blijf op de hoogte en volg Katinka

22 December 2014 | Argentinië, El Calafate

Na drie weken reizen is het duidelijk dat de Zuid-Amerikaanse zomer iets heel anders is als onze zomer. We vertrokken van het warme, benauwde en drukke Buenos Aires naar het eerste natuurwonder dat we perse wilde zien, de watervallen van Iguazu. De eerste busreis van 18uur is goed bevallen in de 'cama' seats, stoelen die op businessclass in het vliegtuig lijken, waar je ook eten en drinken krijgt. De watervallen waren geweldig aan de Argentijnse en Braziliaanse kant. De wilde dieren (apen, neusberen, hagedissen, een gordeldier en een toekan) waren ook leuk om in de vrije natuur te zien.

Vanuit daar reisde we in de aangename 32 graden door naar San Ignassio. Onze kennis van de Spaanse taal wordt hier goed op de proef gesteld. Zo kregen we in de bus de vraag; ' Un poco de weaky?' Ik probeerde om uitleg te vragen maar daar kwam niets uit...Jelles oplossing; gewoon ja zeggen we zullen het wel lusten.Oke dus...mevrouw kwam direct terug met twee glazen wiskey met ijs!! Haha ik lust geen eens wiskey! Wel heel grappig! In San Ignassio is het wereld erfgoed van de Jesuiten ruïnes te bewonderen.We zijn ook een dagje naar Paraguay geweest om daar de ruïnes te bekijken. De bus bracht ons vanaf daar naar het vliegveld in Buenos Aires en daar konden we gelukkig nog dezelfde dag een vliegtuig naar Ushuaia krijgen. Een snelle blik op het weerbericht bleek slim aangezien we naar een maximum temperatuur van vier graden op weg waren! Toch het tshirt en de korte broek even verruild voor een lange broek, trui en jas. Ushuaia, el Fin du Mondo, het einde van de wereld, was inderdaad iets anders dan de warmte die we gehad hadden.Onze taxi chauffeur heette ons welkom in Patagonië, waar ze eigenlijk nooit weten welk weer het wordt, het kan van uur tot uur verschillen. Uiteraard hebben we net als alle andere toeristen genoten van een boottrip op het Beagle Channel en de stempel in ons paspoort laten zetten als bewijs dat we in de Zuidelijkste stad ter wereld zijn geweest.

Om Patagonië verder te verkennen zijn we met de bus via Punta Arenas naar Puerto Natales in Chili gereisd om ons voor te bereiden op de eerste hiking trip in National Parc Torres Del Paine. Er zijn eigenlijk twee grote wandelroutes, wij hebben gekozen voor de " W " route.Een route die je in de vorm van de letter w in vier of vijf dagen loopt. We regelden onze tent, slaapzak, kookspullen en pakten de rest van onze backpacks met kleding en eten. Wat een vier dagen hebben we daar meegemaakt zeg! Na de heenreis en het opzetten van onze tent konden we om 14uur beginnen met de 22km wandeling die we moesten doen die dag. De rangers vonden al dat we laat waren want er stond minimaal 7uur voor.Toen we in het Spaans probeerde uit te leggen dat we maar een lichte rugzak bij hadden en dat we snel zouden lopen mochten we weg. Ik kwam er al snel achter dat het niet de gewone bospadjes of zandweggetjes waren waar we deze dagen over moesten lopen.Het was allemaal klim en klauter werk, stenen overal, soms was de weg gewoon een stromend riviertje en het grooste deel was omhoog lopen. We hebben de 22km toch in 6uur kunnen doen maar de gletsjer konden we helaas niet goed zien in de mist.De eerste nacht redelijk goed geslapen, de tweede wandeling was echter 9uur in de regen. Gelukkig konden we de tent zonder regen opzetten en stond ie goed want de nacht was horror! Zo'n harde wind en regen dat ik bijna niet heb geslapen! Rond 4uur merkte Jelle nattigheid in de tent maar dat beek later mee te vallen vergeleken de anderen.Er waren tenten compleet onderwater en half ingestort, later bleek dat er veel mensen al waren afgehaakt na die nacht.De derde dag was redelijk droog maar zwaar omdat we 9uur met onze backpacks op moesten wandelen naar de hoogste camping. Daar merkte we dat het een stuk kouder was en af en toe zagen we sneeuw.De derde nacht was zooo koud dat ik weer bijna niet heb kunnen slapen.Toen Jelle om 4uur de tent open ritste omdat we de zonsopgang boven op de berg wilde zien merkte we dat er gewoon 20cm sneeuw op de tent lag!! Vind je het gek dat ik het zo koud had!! De trip naar boven met 20 anderen had echt iets magisch zo in het pikkedonker met een hoofdlamp de weg zoeken in de sneeuw! De afdeling naar de bus kostte ons nog een aantal uren wandelen maar...in de zon!! Opstaan met sneeuw en vervolgens in je thirt lopen, Patagonië heeft echt vier seizoenen in één dag!

Tijd om uit te rusten was er niet want de dag daarna hadden we om 8uur alweer een bus naar El Calafate. De tour naar de Perito Moreno gletsjer hebben we gedaan en dat natuurwonder was ook echt geweldig! Al dat blauwe ijs!

Nu zijn we klaar om naar El Chalten te trekken voor nog wat meer trails en een Argentijnse kerst en daarna oud en nieuw in Bariloche (buiten Patagonië dus misschien een warme afsluiting van het jaar!)

Voor iedereen fijne kerstdagen en een happy new year!

Liefs,Katinka & Jelle

(Ps; de foto's staan op onze camera en er is geen computer beschikbaar dus die volgen later nog, wellicht lukt het er een paar van mijn telefoon te uploaden)

• 22 December 2014 - 23:09

Gertjan:

lijkt op een ervaring in mijn militaire dienst...Na verlof in Nederland, terugreis met de nachttrein naar Fribourg-CH, en weinig slaap, ontdekken dat de hele kazerne was leeggeruimd, en iedereen (dus ik na aankomst ook binnen een paar minuten) ging vertrekken voor een bivak...een aardig eindje lopen met volle bepakking, toen midden in de bossen bivak, 's ochtends "vroeg" (lees: na nauwelijks slapen in een slaapzak in de open lucht in het bos, om een uur of drie) uit je slaapzak geramd worden om weer een aardig eindje te gaan lopen door een sneeuwlaag van minstens een halve meter, die in de nacht was gevallen...enzovoorts, een paar dagen achter elkaar. Denken: dit kan ik niet meer, en toch lukt het....En na zoveel jaren er op terugkijken met veel plezier; "dat heb ik toch maar mooi meegemaakt"...en het was nog leuk ook. Zo voelt jullie verhaal, dank voor het delen.
    Bob en ik wensen jullie ook goede dagen en een goed begin van 2015!

• 22 December 2014 - 23:10

Luc Adams:

Zalig om zo jullie reis te kunnen volgen. Geniet er nog van en ook voor jullie een prettig eindejaar.

• 22 December 2014 - 23:47

Ronny Staes:

Het lijkt me een ongelooflijke ervaring en fijn om te lezen ook. Nog veel plezier gewenst en prettige feestdagen!

• 23 December 2014 - 06:50

Nanda:

Hi Katinkie,
    Wat een leuk reisverslag! Ik ben blij dat ik zo kan volgen wat jullie zien en meemaken. Zo veel mooie ervaringen al in de eerste drie weken. Dat belooft nog wat voor de rest van de reis. Ik moet alleen wel zeggen dat ik het wel al weer lang genoeg vind zo, ik mis je! Het gaat nu nog maanden gaat duren voordat jullie weer terug zijn.. :( Hopelijk heb je regelematig internet onderweg zodat we contact kunnen houden.
    Veel liefs Nanda

• 23 December 2014 - 06:54

Opa:

Mooi verhaal luitjes.
    En ehhh Katinkje, zeg eens eerlijk. Wat dacht je toen je s'nachts in de tent nattigheid voelde......

• 23 December 2014 - 08:29

Tessa:

Woehoew! Eindelijk nieuws! We waren hier al aan het wachten op een verslag. :-)
    Blij dat het goed gaat met jullie. Geniet er verder nog van en maak er romantische feestdagen van! ;-)
    xxxx

• 23 December 2014 - 08:43

Iris Carsau:

Om jaloers op te worden. Geniet er maar van. Nog veel reisplezier :-)

• 23 December 2014 - 08:59

Roxanne:

Wat een avonturen daar!! Klinkt wel super leuk.
    We kijken al uit naar de volgende verhalen

• 23 December 2014 - 09:17

Mama:

heerlijk om jullie verslag te lezen, ik denk veel aan jullie, vooral als ik jullie brievenbus ledig en de rekeningen betaal ;-) Je hebt zo een vlotte pen katinka en idd proficiat met jullie zware tocht, ik heb het ook liever warm hoor. Maar toch jaloers dat jullie dit kunnen doen en al die mooie natuur kunt bewonderen.
    Geniet nog verder en ben weeral benieuwd naar het volgend verslag...
    dikke kus voor beiden

• 23 December 2014 - 09:19

Helen Kalkman:

Leuk om te lezen! Gelukkig zijn jullie bikkels want ik had ook allang afgehaakt haha. Ik hoop dat jullie wat meer zonnige dagen tegemoet gaan ipv regen en kou. Geniet ervan! Liefs, Helen.

• 23 December 2014 - 10:05

Johan Vanhemens:

Hallo Katinka & Jelle
    K'heb even gegoogeld om een beetje een idee te krijgen waar je nu bent, mooie ruige natuur... ja zo helemaal boven op de berg overnachten en dan zonsopgang... prachtig... zie ik mezelf ook doen... euh mits ze daar een 5* hotel hebben natuurlijk
    Geniet er verder van...
    Groetjes
    Papa

• 23 December 2014 - 10:27

Loes Gubbi:

Spannende avonturen, gelukkig niet in korte broek. Fijne, warme, kerstdagen en een hele bijzondere jaarwisseling.....veel plezier en als het nodig is: sterkte. Dank voor het verslag, Loes

• 23 December 2014 - 10:53

Ann De Deken:

Hey Katinka en Jelle , heel fijn om jullie verslag te lezen, zo genieten we ook een beetje mee van jullie avontuur. Geniet er maar van dit is een heel leuke ervaring voor het leven. Ik wens je nog zeer prettige feestdagen en tot hoors. Dikke kus en knuffel
    Ann

• 23 December 2014 - 23:04

Leny Gubbi:

Ik wens jullie fijne kerstdagen toe en mooi weer. Na al die kou hebben jullie dat wel verdiend.
    Mooie reis maken jullie. Heel bijzonder. Ik hoop nog eens een keer naar Mexico te gaan. Mijn Spaanse lerares komt daar vandaan en ze heeft pas verteld, in het Spaans, over de stad waar ze vandaan komt. Dat moet een hele mooie plaats zijn. Maar ik wil ook de ruines zien van de oude Indianensteden. Die oude cultuur vind ik fascinerend. Ik kon haar verhaal aardig volgen, maar spreken is wat moeilijker. Meer oefenen dus.
    Veel plezier op de verdere reis en ik zie uit naar het volgende verslag.

• 24 December 2014 - 15:08

Jan En Len:

Hoi Jelle en Katinka,

Hoe herkenbaar allemaal ( behalve het slapen in de tentjes :) haha ) geweldige ervaring he.
    Vaak niet met foto's vast te leggen hoe overweldigend het allemaal is.
    Geniet met volle teugen ( en glazen af en toe) van de voortzetting en gezellige kerst en oud en nieuw namens ons.

Tot de volgende verhalen!

Jan en Len

• 25 December 2014 - 12:15

Ruud & Yvonne Van Dongen:

hoi ,katinka & jelle,

wat spannend allemaal ,ik begrijp nu dat jullie in een groep /met reizen , niet alleen ,ik kijk uit naar de foto,'s.
    oké pas goed op jullie zelf.

Dat drie of vier jaar getijden is raar ,van het ene moment van min 10 naar plus 30,met uiteraard de bij behorende natuur, yvon en ik hebben dat ook mee gemaakt maar dan wat dichterbij Grancanaria.

Nauw van deze kant fijne kerstdagen .

en we kijken uit naar de nieuwe belevenissen .

grt ruud yvon.

• 27 December 2014 - 22:09

Luc & Karine Van Buynder:

Hey tof Jelle & Katinka dat we jullie verhaal mogen lezen en mee beleven. Jullie hebben op korte tijd al héél sportief geweest. Gelukkig Katinka ben jij een sportieve meid en moet je niet onderdoen voor Jelle :-)
    We vernoemen je op 't werk regelmatig Katinka en gelukkig houden Tessa & An mij op de hoogte zodat ik niets moet missen hé ! We missen je ... maar je komt terug met een rijke bagage levenservaring dat weet ik zeker. Hier is de eerste sneeuw gevallen vannacht.Verder nog een goed eindejaar en een spetterend, fantastisch 2015 gewenst !!!
    Geniet nog ten volle van jullie avontuur en tot ziens !

Karine & Luc

• 30 December 2014 - 22:24

Rob Tonissen:

Mooi begin van de reis zo te lezen!
    Nu de kerstdagen achter de rust en tijd om oud & nieuw op een aparte manier te beleven!

Geniet er van! en succes met de busritjes, ze zullen wat minder confortabel worden;)

have fun! X