" Wijn, vlees, woestijn..." - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu " Wijn, vlees, woestijn..." - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu

" Wijn, vlees, woestijn..."

Door: Katinka en Jelle

Blijf op de hoogte en volg Katinka

13 Januari 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Vanuit één van de droogste woestijnen ter wereld, Atacama in Chili, een nieuw verhaaltje over de laatste weken Argentinië.

Na al de wandelingen in Patagonië trokken we voor oud- en nieuwjaar naar Bariloche. Deze stad is bekend bij de studenten die daar massaal hun schooljaar komen afsluiten.
De laatste avond van het jaar was er natuurlijk een 'asado', een Argentijnse bbq, en daarna feest in een discotheek.

Meer naar het noorden stopten we uiteraard in hét wijngebied van Argentinië in de stad Mendoza. Wow, daar was het echt warm! De eerste tour die we boekte was naar het water. Een natuurlijk waterpark met warm- en koud waterbronnen gaf wat verfrissing maar ook een behoorlijke sunburn!

Vervolgens moest er natuurlijk wijn geproefd worden en deden we een tocht op de fiets.Wij dachten rustig door de wijnvelden te fietsen maar we fietsten in de verschrikkelijke hitte gewoon in de stad van Maipu naast alle auto's en vrachtwagens. Alle wijnmakers hebben hun bedrijven blijkbaar in de stad.
De drie bodega's waren wel erg leuk om te zien en de wijn uiteraard lekker! De lunch, alweer een asado, was een van de beste! Ook hebben we een olijfolie fabriek gezien waarbij het proeven natuurlijk het beste was.

Voordat we naar Salta vertrokken zijn we bijna in een 'tourist trap' gelopen (wat ik toen totaal niet door had). Ik lachte me rot toen we met onze backpacks naar het station liepen en jelle een soort vogelpoep op z'n hoofd en t-shirt kreeg. Al snel kwam er twee mannen duidelijk maken dat zijn rugzak vies was en dat we die neer moesten zetten omdat zij wel water en zakdoekjes hadden.
Jelle had door dat de vogelpoep naar zonnebrandcrème rook en wilde zo snel mogelijk doorlopen om de rugzak zelf in het station schoon te maken. Later las ik in de LonelyPlanet dat dit een veel gebruikte truc is om rugzakken te stelen als je ze op de grond zet. Gelukkig hebben we die van ons nog door Jelles oplettendheid! Maar ik heb wel hard gelachen!

In Salta hebben we twee dagen op een estancia ofwel ranch gezeten. Heel leuk om weer eens paard te rijden en de mensen waren super! Weer een super goede asado gekregen en 's avonds echte Argentijnse specialiteiten. Vlees is belangrijk hier!

De reis van Salta naar San pedro de Atacama in Chili duurde ruim drie uur langer door de grensovergang. Alle koffers en tassen eruit, honden er langs, alles door de scan en dan uit de rij worden gehaald omdat jelle een bol knoflook in zn tas had! We hadden aangegeven dat we nog eten in onze tassen hadden dus het was geen probleem maar de knoflook waren we kwijt, haha!

Nu zijn we dus in de woestijn waar het lekker (soms te) warm is. Gisteravond de zonsondergang gezien in de Moon Valley, die echt super was en vanavond een Space-tour omdat dit een geweldige plaats is om sterren te kijken. Donderdag eindigt ons Argentijns/Chileens avontuur en gaan we met een driedaagse trip langs zoutvlaktes, vulkanen, geisers en warmwaterbronnen naar Bolivia! Yeeh new adventure!

Liefs,
Katinka en Jelle

p.s. Kijk voor onze foto's op Facebook van Jelle.

• 13 Januari 2015 - 20:23

Len Tonissen:

Hoi Jelle en Katinka,

Weer een mooi verhaal van jullie avontuur(lijk).

Veel plezier gewenst verder vanuit het natte en winderige Spijkenisse.

Jan en Len

• 13 Januari 2015 - 20:59

Loes Gubbi:

Geweldige reis, heel leuk om over jullie avonturen te lezen

• 14 Januari 2015 - 07:32

Luc Adams:

Weer mooi verhaal. En mooie foto's op FB. Jelle staat goed met zijn baard. Jullie zien er super ontspannen uit. Grtz en nog veel Plezier.

• 14 Januari 2015 - 07:40

Nanda:

Hi Katinkie
    Leuk verhaal weer! Paard rijden, veel vlees eten en wijn drinken is ook echt wat ik me had voorgesteld bij Argentinië. Geniet nog van je laatste twee dagen in Argentinië. Ik ben nu al superbenieuwd naar je volgende verhaal, bolivia klinkt veekbelovend!
    Liefs Nanda

• 16 Januari 2015 - 16:10

R&y Van Dongen:

Hoi Katinka & Yelle ,

Ik heb geen FACE BOOK ,dus graag foto,s op oude manier naar je lieve buurman zenden,je ziet waar voor ik jullie heb gewaarschuwd je moet voor achter zijwaarts je handel in de gaten houden ,andere truc is er ligt geld naast je bijvoorbeeld als je ergens staat te wachten ,ze wijzen er naar ,en zeggen beleefd er ligt geld van u op de grond,als je zeker bent dat het niet van jouw is ,zeggen u mag het hebben is niet van mij .ze willen weten als je het op raapt waar jij het zou laten ,en dan ben je het haasje ze zijn razend snel.

Neem uit bolivia wat handel mee ,kost daar geen reet alleen ,als ze je pakken ,ben je goed de klos ,dus maar nie doen he.

WAT LEKKER IS MADRONJA van de moerbijboom drankje waar je heel gauw hik hilk blauw van woord ,stoken ze bij de boeren ilegaal, lekker joh echt waar .

graag de foto,s zenden ik wil de omgevings factoren graag zien.

hasta la vita ,asta pronto ,tot gauw, R& Y.

• 18 Januari 2015 - 12:56

Chantal:

Heel tof dat ik zo kan mee volgen waar jullie zijn.In vlaanderen vakantieland ging het allemaal over Zuid-Amerika en daar gingen ze geroosterde cavia eten, zag er niet lekker uit maar was het wel zegde ze hebben jullie dat ook al gegeten?Nog heel veel reisplezier grt chantal

• 21 Januari 2015 - 13:52

Chantal De Groof:

Hey Katinka en Jelle, ongelooflijk wat een prachtige reis jullie maken, zo te horen vallen jullie van het ene avontuur in het andere. Ben me aan 't inloggen op Facebook om de foto's te kunnen zien ;)
    Dit is weer een reis om nooit te vergeten! Wees nog voorzichtig en geniet ervan !!!
    Groetjes van je collega Acertaan

Grt R&Y.

• 26 Januari 2015 - 15:34

Magy Fabienne:

Hoy Katinka en Yelle,

Zo te lezen een super reis.
    Hopelijk alles goed met jullie.
    Je hebt de groetjes van Gwen en kristel jullie buren.
    Gwen is mijn petekind en ik vernam onlangs dat jullie naast hen wonen.
    Bij deze jullie huis staat er nog.

Groetjes en nog toffe dagen gewenst.
    Fabienne ACERTA Willy en TOOTS