Fifth week: Last sun and fun - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu Fifth week: Last sun and fun - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Katinka Gubbi - WaarBenJij.nu

Fifth week: Last sun and fun

Door: Katinka

Blijf op de hoogte en volg Katinka

16 Oktober 2010 | Nederland, Spijkenisse

Hoi allemaal!

Zoals de meeste van jullie weten ben ik gisteren (vrijdag) middag, na een 2,5 uur durende vlucht vanuit Malaga, weer op Nederlandse bodem geland. Ook de laatste week hebben we weer zeer veel avonturen beleefd, daarom maak ik mijn reisblog nog even compleet met dit laatste verhaal.

Vanuit Barcelona zijn we naar Valencia gegaan. Dat weekend was er een festival in Valencia dus alle hostels zaten vol. Gelukkig konden we na een klein wandeltochtje door de stad een pension vinden waar we een 2 persoonskamer hadden. Die avond hebben we meteen wat van de Spaanse muziek meegekregen door een live optreden in de stad. Daarna hebben we een flink feestje gevierd met de barmannen van een klein tentje in de stad. Op de terugweg hadden we de plattegrond op zijn kop gehouden geloof ik want we deden er 1,5 uur over om onze kamer terug te vinden (deels zal dit ook te wijten zijn aan de vele cocktails,haha). De tweede dag is het strand kort bezocht want er was veel wind, leuker was Ciutat de les arts y las Ciencias. De "stad van Kunst en Wetenschap" was net iets buiten de stad gevestigd waardoor wij na een aantal bus en tram reizen pas rond 18u daar waren. De gebouwen werden ontworpen door de Valenciaanse architect Santiago Calatrava, het is echt indrukwekkend om tussen deze moderne architectuur te lopen. Jammer genoeg was er te weinig tijd om bij één van deze 5 gebouwen naar binnen te gaan. De laatste dag in Valencia hebben we besteed aan het Bioparc. Een erg mooi aangelegde dierentuin met leuke dieren. 's Avonds moesten we tot 0.44 uur wachten totdat onze nachttrein naar Granada zou gaan. (Ja we hebben Madrid overgeslagen omdat we een nachttrein wilde). Een hele beleving die avond was dat we er om 22 uur achter kwamen dat we treinkaartjes hadden gekocht voor de verkeerde dag! De man die onze kaartjes had besteld kon niet al te best Engels en heeft in plaats van 'Today' , 'Two day' verstaan. We hadden dus kaartjes voor over 2 dagen in plaats van die avond! Echt weer iets voor ons! Gelukkig kwamen we er op tijd achter en konden de kaartjes omgeboekt worden.

De nachttrein was uiteraard weer een hele beleving, dit keer zaten we gewoon in een wagon met ongeveer 40 andere mensen en konden we eigenlijk alleen liggend slapen. We kwamen dus nogal vermoeid in Granada aan, maar gelukkig konden we een middagdutje doen in het pension. We hadden dit keer zelfs een bad! Eigenlijk wisten we van tevoren niet zo goed wat Granada ons te bieden had, maar het was zuidelijk en er zou zon zijn dus het leek ons een goed plan. Terwijl ik mijn reisgids raadpleegde kwamen we erachter dat "als je één stad in Spanje kon bezoeken, je zeker weten naar Granada moest gaan". Wij helemaal blij dat we zo'n goede keuze hadden gemaakt. Hetgeen waarvoor iedereen naar Granada gaat is het Alhambra. Wij hadden natuurlijk geen idee dat je minimaal een maand van tevoren een kaartje voor dit UNESCO erfgoed moest bestellen omdat het elke dag uitverkocht is. De optie om toch nog een kijkje te kunnen nemen in het middeleeuwse paleis en fort boven aan de berg was om rond 6.00u bij de ingang te staan. Om nou om half 5 op te staan en vervolgens een wandeling van 40 minuten naar de berg te maken met een kleine kans dat je een kaartje krijgt, en zo ja nog te wachten tot de officiële opening om half 9, vonden we iets te veel.

Omdat we toch wat van Granada gezien te hebben zijn we naar de kathedraal geweest. Ook interessant maar het kan vast niet tippen aan de Alhambra, daar moeten we bij de volgende reis maar heen. Onze reis naar Malaga was weer een groot succes. Op de één of andere manier kunnen onze reizen nooit vlekkeloos verlopen. We wilde natuurlijk met de trein maar dat was volgend de niet-Engels sprekende balie medewerkers niet mogelijk (heel raar want als je op internet kijkt kan het wel). Een busreis was de oplossing. Lopend vanaf ons pension naar het busstation kwamen we erachter dat er geen bussen reden in de stad omdat we wéér met een feestdag te maken hadden. Na een uur waren we toch om het busstation waar we de bus naar Malaga net miste en we 45 minuten moesten wachten. In de bus kregen we een soort ruzie met een Spaanse vrouw, heel raar maar ze begon helemaal te schreeuwen toen ze een doos op mijn hoofd had laten vallen..Uiteindelijk moesten we in Malaga nog een trein naar het vliegveld, daar mochten we niet uit want die man kende onze Interrailkaart niet en sprak weer eens geen Engels. Toen we er eindelijk uit mochten konden we een taxi nemen voor 5 minuten, dat kostte 20 euro! Toch maar de bus genomen, wat resulteerde in een wandeling langs een 80km weg.

Maarr...die reis was het waard want we hadden een heerlijke hotelkamer met Queensize bed, een bad en elke dag schone handdoeken (dat heb ik in geen 5 weken gehad,yes!). De laatste dagen was het heerlijk weer, hebben we uitgerust en aan het zwembad gelegen. Helens 22e verjaardag hebben we met twee KLM-piloten uit Noorwegen gevierd, dat was erg gezellig en we waren blij dat er een keer mensen waren die Engels spraken. Natuurlijk hebben wij en reisje Noorwegen van hun tegoed gekregen ;)!

Deze Europa Tour is voor mijn gevoel echt heel snel voorbij gegaan omdat we zoveel gezien en gedaan hebben, het was een geweldige ervaring en actieve vakantie!
Jullie allemaal bedankt voor de berichtjes en reacties op mijn verhalen!
Ik ga op naar mijn volgende avontuur....

Liefs,
Katinka

• 16 Oktober 2010 - 15:58

Dick En Loes:

Na alle avonturen en tegenvallers zien jullie er nog steeds fantastisch uit op de foto's. Wat is jullie geheim??. Jullie zijn echt stoere meiden, groetjes, Loes en Dick

• 16 Oktober 2010 - 17:05

Helen:

Super kantika. Leuke foto's. We moeten ze maar snel uitwisselen. Was echt een super trip!

• 16 Oktober 2010 - 17:59

Suus:

Wat is je haar lang!!!! Welkom thuis lieffie x.

• 16 Oktober 2010 - 20:08

Jos En Betsy:

Geweldig dat jullie weer thuis zijn! Wij hebben hier in Berlijn al ongeveer 20km gelopen door het centrum en alweer heel veel gezien! Tot maandag, groeten aan oma, Tomas en Anita. Maak er een leuke dag van morgen! Doei pap en mam.

• 17 Oktober 2010 - 14:04

Robin:

Het was echt super om jullie verhalen en foto's te bekijken/lezen. Tot binnenkort op jullie verjaardag!

• 01 November 2010 - 10:36

Yolanda Verbrugge:

Wat een toffe weken hebben jullie gehad.Had vandaag eindelijk is de tijd om jullie tour geheel te bekijken.Jammer dat we vorige week zondag niet op je feestje konden zijn.DRUK DRUK DRUK.
    Lieve groeten Yolanda.